Klik kalau nak tahu selanjutnya

MENU SOYA SETIAP HARI!




Nutrition dalam soya:

Soy milk, 1 cup (237mL)
Calories: 80
Protein: 6.7g
Carbohydrate: 4.4g
Total Fat: 4.7g
Fiber: 3.2g
*Excellent source of: Thiamine (0.39mg)
*Good source of: Magnesium (46mg), and Riboflavin (0.17mg)

Soy beans are also a rich source of calcium, iron, zinc, phosphorus, magnesium, B-vitamins, omega 3 fatty acids and fiber.

Faedah-faedah soya:

1.Tulang yang sihat-soya mengandungi banyak kalsium,dan isoflavones yang menghalang pereputan tulang dengan cepat..Ia juga mengandungi magnesium dan boron,yang bertindak bersama kalsium untuk memelihara kekuatan tulang anda..

2.Menopause-Wanita jepun selalu mengambil soya sebagai diet harian mereka.So, tak heran la kalau mereka nampak muda dan cergas,serta mengalami sedikit peratusan sindrom menopause berbanding negara lain!Soya mengurangkan hot flashes dan sakit kepala dalam pre-menopause women...

3.Cancer-Ada kajian menunjukkan bahawa soya boleh mengurangkan risiko prostate cancer,breast cancer dan colon cancer.Isoflavones dalam soya dikatakan mengurangkan risiko lelaki jepun untuk menghidapi prostate cancer kerana soya diambil dalam menu harian mereka.
TETAPI! ada jugak sesetengah kajian menunjukkan soya meningkatkan risiko breast cancer disebabkan oleh phytoestrogen didalamnye!ye ke???

Antara penyakit lain lagi yang dikatakan dapat dikurangkan dengan pengambilan soya ialah Osteoporosis,sakit jantung,diabetes dan sakit buah pinggang...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails