Klik kalau nak tahu selanjutnya

Resepi Nasi Cendawan

Semalam saya cari resepi nasi yang sedap-sedap sikit.Yela,asyik makan nasi putih je, kekadang bosan jugak.Belek majalah rasa,ada resepi nasi cendawan.Hmm, macam sedap jugak.terus buat untuk buka puasa!
Resepi nasi cendawan ni mudah sangat-sangat.Try la.

Nasi Cendawan
Bahan-bahan:

Beras basmathi (saya guna beras biasa,tapi still sedap)
1/2 tin cendawan butang - di potong kecil
1 cm halia
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
2 sudu makan mentega (saya guna Dorina je)
1 sudu besar kicap manis
Lada hitam ditumbuk (saya guna 1 sudu besar sos lada hitam)
Isi ayam (dipotong kecil)
garam secukup rasa

Cara membuatnya
  1. Panaskan mentega & tumis bawang dan  halia hingga garing.
  2. Masukkan isi ayam.
  3. Masukkan cendawan, sos lada hitam dan kicap manis
  4. Masukkan beras & kacau. Biarkan hingga mendidih.
  5. Masukkan air secukupnya dan masak macam biasa (saya guna periuk eletrik).
*Saya buat lebih sikit, sebab saya nak goreng untuk sahur.Jadi nasi goreng cendawan.Mudahkan?

Untuk resepi nasi goreng cendawan,just tumbuk lada hitam dan bawang putih (agak-agak la yer,macam buat nasi goreng biasa tu),tumis,letak sosej atau isi ayam,then pecahkan telur.Siap!Resepi mudah untuk wanita yang busy ataupun malas bangun awal untuk masak =p

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails