Klik kalau nak tahu selanjutnya

Resepi Ayam Masam Manis mudah dan cepat

Dear reader,

Semalam saya nak google resepi ayam panggang kunyit dan sawi cina goreng dengan mushroom shitake.Tapi google pada pukul 4 petang,memang jam my resepi.com! Wawahh,semua wanita bersemangat kental untuk masak lauk pauk untuk bukak puasa! Tahniah ye.

Akhirnya, disebabkan ke'jam'an itu, saya dengan sukarela melangkahkan kaki ke Bazar Ramadan. Harga bukan main melambung tinggi.Bayangkan:

Ayam panggang kunyit paha : RM 6
Ikan keli belado: RM 4.50
Sotong jarum seketul (potong 4) : RM 3

Mahalkan? Tapi saya tak salahkan peniaga,sebab masa ni la diorang nak paw pembeli kaw-kaw.Padan muka kaw, sapa soh malas masak!Lantas saya membeli ayam celup tepung ala KFC dengan harga RM1.50 seketul.Balik rumah,saya buat resepi ni:

AYAM CELUP TEPUNG MASAM MANIS

Sos:

4 ulas Bawang Merah dihiris nipis
3 ulas Bawang Putih  dihiris nipis
1/2 biji Bawang Holland dipotong dadu
Cili padi dihiris nipis
1 inci Halia
Cuka makan (secukup rasa masam)
Sos cili
1 biji Tomato dipotong dadu
1/2 biji Capsicum dipotong dadu
Pati ayam
Sos tiram
Lada sulah
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

1.Panaskan minyak.Tumis semua bawang tadi sampai garing.
2.Masukkan halia,cili padi dan tomato.Biarkan seketika, baru masukkan air
3.Masukkan sos cili,cuka,sos tiram,pati ayam.Reneh selama 10 minit.
4.Akhir sekali masukkan capsicum,lada sulah,garam dan gula.
5.Curahkn atas ayam goreng celup tepung tadi.Boleh makan!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails